انواع کابل ابزار دقیق

انواع کابل ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق چیست

انواع مختلفی از سیم و کابل‌ها وجود دارند که یکی از آن‌ها کابل‌های ابزار دقیق هستند. ویژگی‌ خوبی که در این نوع کابل‌ها دیده می‌شود این است که در برابر تداخلات و یا نویزپذیری از استقامت بالایی برخوردار هستند. بسیاری از کابل‌ها از کابل هم جوار خود تاثیر پذیری دارند در صورتی که کابل‌های ابزار دقیق این گونه نیستند و از مقاومت بسیار خوبی بهره‌مندند. در واقع این کابل‌ها یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین کابل‌های صنعت برق الکترونیک هستند. 

کابل‌های ابزار دقیق جریان‌های بالا در سطح ولتاژ بالا را منتقل می‌دهند در واقع این نوع کابل‌ها از تعداد رشته‌های زیادی برخوردار هستند. رشته سیم‌هایی که در این نوع کابل وجود دارند 2 به 2 یا 3 به 3 و … به‌هم پیچیده شده اند، اساسا این کابل‌ها از لایه کنترل کننده EMI بهره می‌برند. هادی که در کابل‌های ابزار دقیق وجود دارد مس گرما دیده است که بر اساس استاندارد BS6360 تولید می‌شود؛ و اما عایقی که برای کابل‌های ابزار دقیق استفاده می‌شود پلی اتیلن از نوع 03 است و سپس از یک لایه محافظ به منظور جلوگیری از تاثیر امواج الکترومغنایس پیرامون برخوردار است. لازم است بدانی که روکش بیرونی این کابل‌ها از جنس پلی ونیل کلراید یا همان پی وی سی است.     

کابل ابزار دقیق چیست ​

انواع کابل ابزار دقیق

این کابل‌ها هم مانند سایر کابل‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که نوع شیلددار و یا شیلد زوجی معروف‌ترین آن‌ها هستند. شیلد این نوع کابل‌ها قادر است که از آن‌ها در برابر نویزهای خارجی محافظت کند. لازم است اشاره کنیم در سیستم‌های دیجیتالی کابل شیلد زوجی، تضعیف شنوایی بین زوج رشته‌ها را به دنبال دارد. و اما برای سیستم‌های آنالوگ کابل شیلد دار زوجی و نوع کلی را استفاده می‌کنند.

در واقع نوع مسلح کابل‌های ابزار دقیق قادرند که از سیگنال‌ها در برابر نیروهای مکانیکی خارجی مقاومت کنند. کابل‌های ابزار دقیق سرب دار در محیط‌هایی که حلال‌ها و یا مواد خورنده دارند و یا این که محیط حاوی هیدروکربن است، استفاده می‌شود لذا از مقاومت بایی برخوردارند. زمانی که قصد انتخاب کابلی را دارید لازم است که به نوع تجهیزات، شرایط محیطی و … دقت کنید.

تمام کابل‌های ابزار دقیق دارای کیفیت بسیار عالی هستند لذا در هنگام تولید آن‌ها تمام اصول و استانداردها رعایت می‌شود، استاندارهایی که این کابل‌ها بر اساسا آن‌ها تولید می‌شوند IEC 60092، BS 5308، BSEN 50288 هستند. در حالت کلی این کابل‌ها به منظور انتقال داده، فناوری اندازه گیری و کنترل برای مثال برای اتاق‌های کنترل نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و … گزینه بسیار مناسبی هستند. در ادامه انواع کابل‌های ابزار دقیق را مورد بررسی قرار می‎دهیم.     

فروشگاه تندیس کابل

تندیس کابل نمایندگی فروش سیم و کابل برندهای برتر

برای مشاهده لیست قیمت انواع سیم و کابل

کلیک کنید

✔️ کابل ARCENT

این نوع کابل‌ها در شبکه‌های محلی که سرعت بسیار بالا است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل ARCENT به منظور برقراری ارتباط بین رایانه‌‎های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.  

✔️ کابل AS-I

یک نوع دیگر از کابل‌های ابزار دقیق کابل AS-I است که برای دستگاه‌های حسگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

✔️ کابل CAN-BUS

کابل‌های CAN-BUS در گروه کابل‌های ابزار دقیق وجود دارند و معمولا در محیط‌های سخت صنعتی همچون خطوط تولید اتومیبل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

✔️ کابل DEVICE-NET

این نوع کابل‌های ابزار دقیق برای ابزار آلات و دستگاه‌هایی همچون استارت موتورها و سلول‌های فتوالکتریک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

✔️ کابل FIELD-BUS

معمولا این نوع کابل‌ها را برای تجهیزات صنعتی همچون محرک‌ها، کنترل کننده‌ها، سنسورها و … به وفور مورد استفاده قرار می‌دهند.

کابل ابزار دقیق عایق پی وی سی

کابل ابزار دقیق عایق پلی اتیلن بدون زره

این نوع کابل‌ها به صورت غیر مسلح هستند که با استاندارد BS5308 و Part 1 و Type 1 ساخته می‌شوند. کاربرد این کابل‌ها در محیط‌های داخلی است و حتی برای مکان‌ها و محیط‌های مرطوب هم گزینه‌ بسیار مناسبی خواهند بود. کاربرد کلی این کابل‌ها برای انتقال سیگنال‌های صدا، ارتباطات، انتقال داده‌ها، فرآیند پردازش‌های صنعتی و … خواهد بود. این نوع کابل را می‌توان به صورت XLPE IS-OS-LSOH هم تولید نمود. توجه کنید که در کابل‌های 2X (St) H PIMF غلاف LSOH ممکن است که انتشار بخار سمی و دود کم شود. لازم است بدانید که کابل‌های شیلد دار مجزا و کلی برای هر زوج سیم دارای اسکرین زوجی مجزا هستند و در نهایت از یک اسکرین کلی هم برخوردارند در واقع ساختمان آن‌ها پیچیده‌تر از کابل‌هایی با عایق پلی اتیلن هستند.

🔶 برخی از مشخصات این کابل عبارت‌اند از:

✅دارای عایق پلی اتیلن هستند.

✅هادی این کابل‌ها با متریال مس آنیل شده است.

✅مجهز به لایه PETP است.

✅روکش بیرونی این کابل از جنس پی وی سی است.

✅دارای یک لایه محافظ است که از تاثیر امواج الکترومغناطیسی پیرامون جلوگیری می‌کند.

✅در واقع نوار آلومینیوم-پلی استر در تماس با سیم تخلیه از جنس مس البته که نوع قلع اندود است.

کابل ابزار دقیق عایق پلی اتیلن زره دار

این نوع کابل‌های ابزار دقیق به صورت مسلح بر اساس استاندارد BS 5308 و Part 1 و Type 2 ساخته می‌شوند. این کابل‌ها دارای آرمور هستند و به همین دلیل در محیط‌های بیرونی و آزاد یا به صورت دفنی در زیر زمین کاربرد دارند. زمانی از این نوع کابل‌ها استفاده می‌شود خطر آسیب مکانیکی در محیط زیاد باشد و کابل در معرض خطر واقع شود. در این کابل‌ها از زره سیم مفتول فولادی گالوانیزه استفاده می‎شود و همین مسئله موجب می‎شود که از کابل به صورت عالی محافظت شود. در حالت کلی این نوع کابل را برای دفن مستقیم، نصب در فضای باز، نصب در کانال‌ها و حتی مناطق مرطوب مورد استفاده قرار می‌دهند.

🔶ساختار کابل‌های ایزار دقیق پلی اتیلن زره دار به صورت زیر است:

  • دارای آرمور سیم مفتول گالوانیزه است.
  • دارای لایه روکش داخلی مشکی رنگ است که جنس آن پلی اتیلن است.
  • روکش بیرونی این کابل از جنس پی وی سی است.
  • دارای یک لایه محافظ است که از تاثیر امواج الکترومغناطیسی پیرامون جلوگیری می‌کند.
  • در واقع نوار آلومینیوم-پلی استر در تماس با سیم تخلیه از جنس مس البته که نوع قلع اندود است.
  • دارای عایق پلی اتیلن هستند.
  • هادی این کابل‌ها با متریال مس آنیل شده است.
  • مجهز به لایه PETP است.

کابل ابزار دقیق عایق پلی اتیلن سرب دار

همان گونه که از نام این کابل مشخص است، دارای سرب است و بر اساس  استاندارد BS 5308 و Part 1 و Type3 ساخته می‎‌شود. این کابل‌ها از یک محافظ مکانیکی برخوردارند که در برابر مواد هیدروکربنی بسیار مقاوم هستند. در واقع این کابل‌ها در پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی و … مورد استفاده قرار می‎‌گیرند. اساسا این کابل برای استفاده‌های زیرزمینی در مناطق مرطوب، کاربردهای صنعتی، مکان‌هایی که به حفاظت‌های مکانیکی و شیمیایی نیاز باشد و … گزینه‌های بسیار مناسبی خواهند بود. در حقیقت غلاف سربی این کابل می‌‎تواند که مقاومت بیشتری را در برابر هیدروکربن‌ها ایجاد نماید. در حال حاضر با پیشرفت علم و روش‌های نوین عایق‌های عالی و معدنی را به جای این ایه سر بی مورد استفاده قرار می‌دهند و به همین دلیل کابل از مقاومت بیشتری برخوردار می‌شود.

🔶 از جمله مشخصات این کابل عبارت‌اند از:

  • روکش داخلی این کابل با متریال پی وی سی است.
  • روکش بیرونی این کابل هم با متریال پی وی سی است.
  • مجهز به لایه PETP است.
  • دارای آرمور سیم مفتول گالوانیزه است.
  • دارای لایه روکش داخلی مشکی رنگ است که جنس آن پلی اتیلن است.
  • در واقع نوار آلومینیوم-پلی استر در تماس با سیم تخلیه از جنس مس البته که نوع قلع اندود است.
  • دارای یک لایه محافظ است که از تاثیر امواج الکترومغناطیسی پیرامون جلوگیری می‌کند.
  • هادی موجود در این کابل از مس گرما دیده است.
کابل ابزار دقیق عایق پلی اتیلن بدون زره ​

کابل ابزار دقیق عایق پی وی سی زره دار

کابل‌های ابزار دقیق با عایق پلی وینیل کلراید هم ز یک محافظ مکانیکی برخوردار هستند که می‌توان گفت این نوع کابل‌ هم مسلح می‌باشد. این کابل بر اساس استاندارد  BS 5308 و Part2 و Ttpe2 ساخته می‌شود. این نوع کابل‌ها هم زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که خطر آسیب‌های مکانیکی در محیط وجود دارد. وجود زره سیم مفتول فولادی گالوانیزه در این کابل‌ها، محافظت کابل را در برابر آسیب‌ها افزایش می‌دهد. این نوع کابل هم برای فضاهای آزاد و بیرونی کاربرد دارد و بیشتر برای نصب در کانال، دفن مستقیم، مناطق مرطوب و … کاربرد دارد.

 لازم است بدانید که این کابل‌های ابزار دقیق با اسکرین کلی و زوجی با مشخصات فنی Cu/XLPE/ISCR/OSCR/Bd/SWA/PVC طراحی و تولید می‌شوند، نسبت به سایر کابل‌ها ساختار و ساختمان پیچیده‌تری دارند. این نوع کابل‌ها را می‌توان از 1 زوج تا 50 زوج تولید کرد و به بازار ارائه داد. از آن‌جایی که تحمل دمایی کاری عایق PVC نسبت به ععایق پلی اتیلن پایین‌تر است، بر طبق استاندارد BS 5308 در ساختار کابل با عایق پی وی سی از سرب استفاده نشده است؛ به همین دلیل کابل‌هایی که عایق پلی اتیلن دارند در برابر هیدروکربن‌ها از نوع مقاوم‌تری تولید می‌شوند.      

✅در واقع نوار آلومینیوم-پلی استر در تماس با سیم تخلیه از جنس مس البته که نوع قلع اندود است.

✅دارای یک لایه محافظ است که از تاثیر امواج الکترومغناطیسی پیرامون جلوگیری می‌کند.

✅هادی موجود در این کابل از مس گرما دیده است.

✅روکش داخلی این کابل با متریال پی وی سی است.

✅روکش بیرونی این کابل هم با متریال پی وی سی است.

✅مجهز به لایه PETP است

✅دارای آرمور سیم مفتول گالوانیزه است.

✅دارای لایه روکش داخلی مشکی رنگ است که جنس آن پلی اتیلن است.

کابل ابزار دقیق عایق پی وی سی بدون زره

این نوع کابل‌ها دارای عایق پی وی سی هستند که از آرمور برخوردار نیستند و اغلب در مکان‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع کابل مسلح نیستند و به همین دلیل است که برای محیط‌های داخلی استفاده می‌شوند. باید اشاره کنیم که نمی‎توان از این کابل‌ها در مناطق مرطوب استفاده کرد. در حالت کلی این کابل در جهت انتقال انتقال سیگنال‌های صدا، ارتباطات، فرآیند پردازش صنعتی، انتقال داده‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان گفت که یکی از پرکاربردترین کابل‌های ابزار دقیق است که دارای اسکرین کلی به همراه عایق پی وی سی است.

 این نوع کابل‌ها از یک هادی مسی برخوردارند که عایقی با متریال پی وی سی آن را پوشانده است و علاوه بر آن‌‎ها دارای سیم تخلیه فویل، اسکرین، روکش نهایی پی وی سی، نوار پلی استر است. در ساختار این کابل از اسکرین کلی و مجزا به صورت Cu/PVC/ISCR/OSCR/PVC استفاده شده است. در واقع کلمه    ISCR نشانه اسکرین زوجی در کابل است، و کلمه OSCR نشان دهنده اسکرین کلی در کابل است. در واقع این کابل در جهت اندازه گیری سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال به عنوان انتقال دهنده سیگنال مورد استفاده قرار می‌گیرند. دو نوع عایق در این کابل‌ها استفاده می‌شود یعنی ممکن است که عایق آن XLPE و یا PVC باشد. 

🔶 اساسا مشخصات این کابل‌ها عبارت‌اند از:

  • دارای عایق پلی اتیلن هستند.
  • روکش بیرونی این کابل از جنس پی وی سی است.
  • دارای یک لایه محافظ است که از تاثیر امواج الکترومغناطیسی پیرامون جلوگیری می‌کند.
  • در واقع نوار آلومینیوم-پلی استر در تماس با سیم تخلیه از جنس مس البته که نوع قلع اندود است.
  • هادی این کابل‌ها با متریال مس آنیل شده است.
  • مجهز به لایه PETP است.

سخن آخر

در این مقاله آشنا شدید با:

📌5 نوع از انواع کابل ابزار دقیق و مشخصات هر یک از آن‌ها

 

✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *