مراحل سیم کشی ساختمان

مراحل سیم‌ کشی ساختمان

فروشگاه اینترنتی تندیس کابل ارائه دهنده انواع لیست قیمت سیم و کابل می‌باشد.

در این مطلب از مجله تندیس کابل به موضوع سیم‌ کشی ساختمان می‌پردازیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.


سیم‌ کشی ساختمان چیست و چرا انجام می‌شود؟

سیم‌ کشی ساختمان یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت و آماده سازی ساختمان محسوب می‌شود. سیم‌کشی اصولی جهت افزایش ایمنی ساختمان از اهمیت به سزایی برخوردار است. لذا برای انجام آن می‌توان مطابق با آیین نامه‌های اجرایی و قوانین عمل نمود.

قوانین و اصول تعریف شده برای سیم‌کشی به گونه ای طراحی شده اند که مطابق با استاندارد‌ها هستند. بنابراین نیاز است کار به گونه‌ای انجام شود که احتمال وقوع حوادثی مانند اتصال کوتاه و آتش سوزی از بین برود و سلامت ساکنین ساختمان تضمین شود.

سیم‌کشی ساختمان چیست و چرا انجام می‌شود؟


پیشنهاد مطالعه 👈🏻 کابل شبکه لگراند🔌


سیم‌ کشی ساختمان

سیم‌ کشی ساختمان به دو صورت🔸توکار و🔸روکار پیاده سازی می‌شود. انتخاب نحوه سیم‌کشی با توجه به نوع ساختمان و شرایط نصب انجام می‌شود.

🔷سیم‌کشی روکار:

این شیوه سیم‌کشی از روی گچ دیوار اجرا می‌شود و در نهایت سیم و کابل از داخل لوله‌ها یا داکت عبور می کنند. به صورت کلی در سیم‌کشی روکار تمامی سیم و کابل دیده می‌شود و در صورتی که نقص یا آسیب به وجود آید امکان تعویض و عیب یابی به سادگی انجام می‌شود.

🔷سم کشی توکار:

سیم‌کشی توکار به سیم‌کشی گفته می‌شود که دارای پیچیدگی بیشتر است و با توجه به مواردی مانند موقعیت ساختمان، دکوراسیون، بودجه و امنیت بیشتر پیاده سازی می‌شود. در این مدل سیم‌ها دیده نمی شوند و زیر گچ هستند.

🟠این سیم کشی دارای سه شیوه انجام خواهد بود که عبارتند از:

  • سیم‌کشی با جعبه تقسیم: در این روش سیم‌ها از قسمت بالایی دیوار و از داخل لوله برق به صورت افقی عبور می کنند و در هر قسمتی که نیاز به ایجاد انشعاب باشد، از جعبه تقسیم استفاده می‌شود. این قسمت‌ها اغلب شامل پریزها و کلید‌ها هستند که با فاصله 30 سانتی‌متر از جعبه تقسیم قرار دارند. این روش در گذشته محبوبیت بیشتری داشته است.
  • سیم‌کشی قوطی کلید و پریز: در این روش از قوطی کلید و پریز به جای جعبه تقسیم استفاده خواهد شد.
  • سیم‌کشی با استفاده از تابلو توزیع و جعبه فیوز: در این شیوه تقسیم بندی اتاق خواب، سالن و آشپزخانه به صورت مجزا انجام می‌شود. سیم‌کشی هر یک از بخش‌ها داخل جعبه فیوز آورده می‌شود. در نهایت جعبه فیوز در محل مناسبی نصب می‌شود که دارای دسترسی ساده و سریع باشد.

پیشنهاد مطالعه 👈🏻کابل شبکه نگزنس🔌


مراحل کلی سیم‌ کشی ساختمان

مراحل سیم‌ کشی ساختمان از ابتدا شامل 7 مورد است که هر یک پیشنیاز دیگری خواهد. برای دریافت نتیجه درست نیاز است مراحل به ترتیب و به صورت دقیق اجرا شوند.

✔️نقشه 

اولین مرحله سیم‌کشی طراحی نقشه کلی از ساختمان است. این نقشه از سوی مهندس برق یا شخص برق کار ارائه می‌شود. با کمک نقشه سرعت سیم‌کشی افزایش می یابد و تمام اصول و قواعد کار بر اساس استاندارد پیش خواهد رفت.

✔️اندازه و خط تراز

پس از طراحی نقشه محل‌های کلید و پریز، جعبه فیوز و جعبه نقسیم با کمک خط تراز معین می‌شود. طبق استاندارد سیم‌کشی فاصله کلید و پریز از کف و سقف ساختمان اندازه گیری می‌شود و به وسیله شلنگ تراز یا لیزر محل دقیق آن‌ها مشخص می‌شود.

✔️کنده کاری 

پس از مشخص شدن محل دقیق کلید و پریز و جعبه فیوز نوبت به جاگذاری قطعات می‌رسد. در این مرحله کنده کاری آغاز می‌شود. در شیوه‌های سنتی کنده کاری با کمک تیشه و چکش انجام می شد. امروزه با پیشرفت ابزار الات صنعتی از دستگاه‌های مانند شیارزن، بتن کن استفاده می‌شود که سبب افزایش سرعت و کاهش اتلافی وقت خواهد بود.

✔️قوطی گذاری 

پس از کنده‌کاری قوطی‌های کلید و پریز روی دیوار نصب می‌شود. لذا قوطی‌ها در مکان‌های مخصوص خود با کمک گچ محکم خواهند شد. مهم‌ترین نکته در این قسمت تراز بندی سطح قوطی‌ها با سطح دیوار خواهد بود.

✔️لوله گذاری 

لوله گذاری برق پنجمین مرحله سیم‌ کشی ساختمان است. لوله گذاری از سیم و کابل در مقابل ضربه، فشار، رطوبت و سایر عوامل بیرونی محافظت می‌کند. لوله‌ها وظیفه هدایت سیم‌ها را بر عهده دارند. لذا طبق نقشه در محل مربوطه خود نصب می شوند.

تعداد لوله‌ها و روش لوله گذاری متناسب با ساختمان تعیین می‌شود. از رایج ترین لوله‌هایی که در این قسمت استفاده خواهند شد می‌توان به لوله‌های گالوانیزه و لوله‌های فلزی و پلاستیکی و پی وی سی اشاره نمود.

✔️سیم کشی 

سیم‌کشی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مرحله سیم‌ کشی ساختمان به صورت کامل اجرا خواهد شد. این سیم‌کشی‌ها عبارتند از سیم‌های برق، سیم تلفن و کابل آنتن. با توجه به نقشه از میان لوله‌ها به کمک فنر سیم‌کشی عبور داده می‌شود. فنر سیم‌کشی در دو مدل فلزی و پلاستیکی دیده می‌شود.

✔️سیم بندی 

تقسیم نهایی سیم‌ها و ارتباط دادنشان با کلید‌ها و پریز‌ها و قوطی‌ها تحت عنوان سیم بندی خوانده می‌شود.

سیم بندی آخرین مرحله سیم‌ کشی ساختمان است و در صورتی که در این مرحله اشتباهی به وجود آید، موجب اتصال کوتاه و آتش سوزی خواهد بود.

مراحل کلی سیم‌کشی ساختمان

نکاتی که در سیم‌ کشی ساختمان باید رعایت کرد

در سیم‌کشی ساختمان نکات زیر حائر اهمیت هستند:

☑️پرهیز از شلوغ کردن دیوار و قوطی گذاری‌های اضافی: این امر اولویت بالایی دارد. زیر این کار باعث افزایش کیفیت و سرعت سیم‌کشی خواهد شد.

☑️عدم استفاده از لوله‌ها و قوطی‌های شکسته: در صورتی که مسیر لوله‌ها طولانی و زاویه دار است به هیچ عنوان از لوله‌های شکسته استفاده نکنید. زیرا باعث آسیب رسیدن به سیم و کابل خواهد شد. تا حد توان سعی کنید از لنت و بوشن استفاده نمایید.

☑️طراحی نورپردازی طبق استانداردهای روز: این امر باعث می‌شود از افزودن لامپ و سیم‌کشی بیشتر بپرهیزید.

☑️انتخاب‌هارمونی مناسب: تا حد امکان سعی کنید در فضاهای بزرگ‌هارمونی مناسبی برای قرار دادن لامپ‌ها انتخاب نمایید.

☑️عدم عبور سیم‌ها با کارایی متنوع از داخل لوله: تا حد امکان سعی کنید چند سیم با کارایی متنوع را از یک لوله برق عبور ندهید. این کار باعث تداخل و ایجاد نویز خواهد شد.

☑️استفاده از لوله ضد آب: در محل‌هایی که مرطوب هستند مانند حمام و سرویس بهداشتی از لوله‌های ضد آب استفاده نمایید.

☑️عدم نصب لوله در کف آشپزخانه: تا حد امکان سعی کنید در کف آشپزخانه و سرویس بهداشتی لوله‌های برق نصب نشود.

☑️استفاده از لنت و چسب: در محل اتصالات و زانوها برای جلوگیری از خرابی و نفوذ آب و گرد و غبار از لنت و چسب استفاده نمایید.

☑️تنظیم ارتفاع پریز و کلید: ارتفاع پریز و کلیدها را طبق استانداردهای روز و قواعد معین شده تنطیم نمایید.

☑️تست سیم و کابل قبل از نصب: قبل از نصب و پیاده سازی، حتما سیم و کابل را تست نمایید تا از عملکرد صحیح آن اطمینان یابید. در صورت مشاهده نقص پس از نصب، به سختی امکان عیب یابی فراهم می‌شود.

کابل کشی ساختمان


پیشنهاد مطالعه 👈🏻کابل شبکه بلدن🔌


قوانین موجود در سیم‌کشی استاندارد ساختمان

در سیم‌کشی استاندارد ساختمان نیاز است قوانین زیر رعایت شود:

🟢کلیدها دارای ارتفاعی بین 10 تا 120 سانتی‌متر باشند.

🟢پریز آشپزخانه دارای ارتفاع بین 60 و 120 سانتی‌متر باشد.

🟢پریز حمام دارای ارتباع 120 سانتی‌متر باشد.

🟢ترازبندی کلید‌ها در ساختمان توسط لیزر یا شلنگ تراز انجام شود.

🟢کلید‌های ساختمان دارای فاصله ای بین 110 تا 120 سانتی‌متر از کف باشند.

🟢پریز‌های برق، پریز‌های تلفن و آنتن دارای 30 الی 40 سانتی‌متر ارتفاع از کف باشند.

🟢جعبه فیور ساختمان نسبت به لوله‌های گاز و برق و آب دارای 300 سانتی‌متر فاصله باشد.

🟢پنل و گوشی آیفون دارای فاصله 140 الی 150 سانتی‌متر باشند.

🟢آویز لامپ‌ها از سقف دارای 30 الی 50 سانتی‌متر باشد.

🟢قوطی‌ها از چارچوب ساختمان دارای فاصله ای به اندازه 15 الی 25 سانتی‌متر باشد.

🟢سیم‌های استفاده شده در روشنایی ساحتمان دارای سطح مقطع 1.5 میلی متر باشند.

🟢سیم‌هایی که برای پریز ساختمان استفاده می‌شود دارای سطح مقطع 2.5 میلی متر باشند.

🟢سیم‌هایی که برای سیم اصلی برق استفاده می شوند دارای سطح مقطع 4 میلی متر باشند.

🟢فیوز جهت روشنایی دارای ظرفیت 10 آمپر باشد.

🟢فیوز جهت پریز‌ها دارای ظرفیت 16 آمپر باشد.

🟢فیوز جهت کولر گازی و فیوز اصلی ساختمان دارای ظرفیت 20 آمپر باشند.

🟢فیوز کنتاکتور ساختمان دارای ظرفیت 25 آمپر باشد.

🟢در نهایت در سیم‌کشی اصولی و استاندارد ساختمان جایگاه لوازم برقی آشپزخانه برای تجهیزاتی مانند لباسشویی، پکیج‌، هود و یخچال و گاز معین می‌شود.

سیم کشی ساختمان و آشنایی با جدیدترین روش های کابل کشی

اشتباهات رایج در سیم‌ کشی ساختمان

از جمله این اشتباهات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

🟡بیرون بودن قسمتی از سیم بدون روکش: این بخش از سیم در پریز‌ها و چراغ‌ها قرار دارد. این امر سبب ایجاد اتصال کوتاه می‌شود.

🟡جعبه تقسیم‌های دفن شده در زمین: این امر علت علمی ندارد و استاندارد نیست. لذا جعبه تقسیم‌ها باید کاملا قابل دید و در دسترس باشند.

🟡کلید حفاظتی نامناسب: انتخاب کلیدهای حفاظتی نامناسب سبب عدم حفاظت مناسب و قطع و وصل صحیح جریان خواهد شد.

🟡اتصالات نامناسب و سست: تا حد امکان از اتصالات سست بپرهیزید. اتصالات سست شامل نوار چسب می‌شود. در صورتی که کودکان به آن‌ها دسترسی یابند باعث وقوع حوادث غیر مترقبه خواهد شد.

🟡عدم استفاده از تجهیزات عیر استاندارد: برای هدایت کابل‌ها از تجهیزات غیر استاندارد مانند گیره‌های پلاستیکی و نخ و طناب استفاده نکنید.

🟡استفاده از سیم‌های رابط با مقطع کم: در صورتی که سیم‌های اصلی دارای سطح مقطع بیشتر هستند برای اتصال از سیم‌های رابط با سطح مقطع کمتر استفاده نکنید. زیرا این اتصالات در دراز مدت دچار نقص و خرابی می شوند و باعث وقوع حوادث خواهد شد.

🟡پرهیز از ازدحام سیم و کابل: از تجمع بیش از حد سیم و کابل داخل جعبه پریز جلوگیری کنید. چرا که این کار سبب بالا رفتن درجه حرارت می‌شود و احتمال آتش سوزی را بالا می‌برد.

🟡قرار دادن پوشش برای جعبه تقسیم: تا حد امکان سعی کنید برای جعبه تقسیم‌ها پوشش در نظر بگیرید. جعبه تقسیم‌هایی که بدون پوشش هستند به محض تماس با دست باعث خسارت می‌شود.


سخن آخر

📌اشتباهات بسیاری در سیم‌کشی ساختمان ممکن است به وجود آید که سبب خسارت جبران‌ناپذیر می‌شود. باید در مراحل سیم کشی ساختمان تمام نکات رعایت شود.


✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *