انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه

معرفی کابل شبکه

به طور کلی، انواع کابل شبکه نوعی سیم کشی کابل است که در ارتباطات مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و داده‌ها را از رایانه‌های جداگانه به یک شبکه اصلی بزرگتر منتقل می‌کند. گاهی اوقات این کابل‌ها خارجی هستند و می‌توانند برای انجام کارهایی مانند اتصال رایانه‌ها به مودم‌های اینترنت یا پورت‌های اتصال داده استفاده شوند. (کابل شبکه بلدن)

آن‌ها همچنین می‌توانند بخشی از زیرساخت‌های بزرگتری باشند و در این موارد اغلب به منظور ایجاد دسترسی آماده به خدمات اینترنت و تلویزیون کابلی، دیوارها را همراه با مواردی مانند برق کار می‌کنند. وقتی صحبت از مشخصات فنی می‌شود، انواع مختلفی وجود دارد، اما رایج‌ترین آنها جفت پیچ خورده، کواکسیال، اترنت است. و فیبر نوری. همه قابل تعویض نیستند و هر کدام معمولاً برای یک هدف خاص مناسب هستند، بنابراین هر کسی که به دنبال خرید کابل یا نصب آن برای پروژه ای خاص است، معمولاً عاقلانه است که قبل از سرمایه گذاری کمی‌تحقیق کند.

کابل شبکه جهت اتصال چندین سیستم استفاده می شود. این کابل‌ها وظیفه انتقال داده‌ها بین تجهیزاتی مانند کامپیوتر، روتر، انواع سوییچ را دارد.

رایج‌ترین نوع کابل‌های ارتباطی “کابل جفت پیچ خورده” نام دارد. در موارد مختلف مانند شبکه‌های محلی و محیط‌های اداری و سایت‌های خرده فروشی و تجاری  استفاده می‌شود. کابل‌های شبکه دارای دسته بندی مختلف هستند.

هر یک دارای ویژگی خاص می باشد که در ادامه به تعریف آن‌ها می پردازیم.

کابل شبکه مسی

کابل کشی شبکه مسی یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای اتصال دستگاه‌های تحت شبکه است. چند سال پیش، قیمت کلی کابل فیبر تقریباً دو برابر مس بود، اما اکنون قیمت فیبر و مس کاهش یافته و اجزای فیبر و سخت افزار به طور مداوم کاهش یافته است. اگرچه مس برای سیگنال صوتی کاملاً مناسب است، اما پهنای باند بسیار کمی‌دارد. کابل شبکه مسی در مقابل ویژگی‌های محیطی مانند رطوبت، باد و نویز حساس است.

کابل شبکه مسی

کابل شبکه فیبر نوری

کابل فیبر نوری از پرکاربردترین کابل‌های شبکه محسوب می شود. این کابل از الیاف شیشه‌ای تشکیل شده است و دارای پوشش عایق است. کابل‌های فیبر نوری دارای پهنای باند بیشتری هستند و امکان ارسال دیتا در فاصله‌های طولانی را فراهم می‌کنند. کابل‌های فیبر نوری در موارد بسیاری کاربرد دارد که از جمله می‌توان به انواع کابل کشی جهت اتصال به شبکه و راه اندازی سیستم انتقال اطلاعات اشاره نمود.

کابل‌های فیبر نوری برای شبکه‌هایی که مسافت‌های زیادی را پوشش می‌دهند استفاده می‌شود. در نتیجه، این نوع کابل کشی دارای چندین لایه پوشش محافظ است. همچنین نور را بر خلاف سیگنال‌های الکتریکی مانند سایر کابل‌ها منتقل می‌کند. این موضوع باعث می‌شود به یک کابل ایده آل برای محیط‌های شبکه که در معرض تداخل الکتریکی زیادی هستند قرار گیرد. 

همچنین اطلاعات را با سرعت بالا منتقل می‌کند و بنابراین در محیط‌های شبکه بزرگ مانند: محیط‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل فیبرنوری عملکرد استاندارد تا 10 گیگابیت بر ثانیه و فراتر از آن را ارائه می‌دهد.

فروشگاه تندیس کابل

تندیس کابل نمایندگی فروش سیم و کابل برندهای برتر

برای مشاهده لیست قیمت انواع سیم و کابل

کلیک کنید

کابل زوج به هم تابیده Twisted Pair

کابل زوج به هم تابیده در سیستم‌های شبکه‌ای استفاده می‌شود. متشکل از چهار جفت سیم یا رسانای نازک ، این “سیم‌ها” یا‌ هادی‌ها در داخل عایق یا غلاف بیرونی کابل قرار دارند. هر جفت به چند پیچ اضافی پیچیده می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب این کابل جفت پیچ خورده این است که جفت کابل های مختلف با سرعت های مختلف پیچ خورده اند. این امر تاثیر به سزایی در سرعت انتقال دیتا خواهد داشت. این نرخ‌های مختلف پیچش همچنین به شما اطمینان می دهد که ترافیک از طریق شبکه حتی در مواقع تداخل با مشکل مواجه نیست.

ساختار این نوع کابل قابلیت اطمینان آن را افزایش می‌دهد و به حداقل رساندن خرابی‌های شبکه کمک می‌کند و به همین دلیل در شبکه‌هایی که تعداد زیادی کاربر یا رایانه متصل وجود دارد رایج است.

کابل شبکه شیلد دار

کابل شبکه شیلد دار از جمله کابل‌های با روکش مشکی هستند. این روکش از جنس پی وی سی بوده و برای فضاهای خارجی مناسب است. این کابل‌ها انواع مختلف دارند و گاهی در رنگ‌های آبی و سبز و زرد و سفید و مشکی دیده می‌شوند.

این کابل دارای مقاومت خوبی است و به دلیل داشتن شیلد از جنس آلومینیوم امکان تداخل نویز وجود نخواهد داشت.

کابل شبکه Cat1 UTP

سرعت انتثال اطلاعات این کابل حداکثر تا 1 مگابایت بر ثانیه است. در سیستم‌های قدیمی‌تلفن و همجنین انواع مودم‌ها استفاده می‌شود. کابل UTP کابل شبکه بدون غلاف محافظ است و از مقاومت خوبی برخوردار می‌باشد.

 این کابل‌ها از قیمت مناسبی برخوردار هستند و وزن کمی‌دارند. نحوه نصب و راه اندازی آن ساده است. این کابل اغلب برای انتقال صدا هم استفاده می‌شود. از این کابل بسیار کم استفاده می‌شود. چرا که مهم ترین معایب آن سرعت انتقال 1 مگابایت است. با توجه به حجم اطلاعاتی فراوانی که امروزه وجود دارد، نیاز است از کابل‌هایی با سرعت انتقال داده بیشتر استفاده شود.

کابل شبکه Cat1 UTP

کابل شبکه Cat2 UTP

این کابل دارای سرعت 4 مگابایت بر ثانیه است و برای شبکه‌های رینگ استفاده می‌شود. از کیفیت بالا برخوردار است و دارای ساختاری با 4 سیم می‌باشد که به صورت دو به دو به یکدیگر تابیده شده اند. در سیستم‌های تلفنی قدیمی‌ از این کابل‌ها استفاده می‌شد.

کابل شبکه Cat3 UTP

این کابل‌ها حداکثر تا 10 مگابایت بر ثانیه سرعت دارند و برای شبکه‌های زینگ و Base T مناسب هستند. امروزه به دلایلی مانند محدودیت حجم انتقال دیتا توسط این کابل، استفاده از آن کمتر پیش می‌آید. با کمک این کابل امکان کابل کشی با 100 متر طول فراهم می‌شود.

✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *