کابل شیلددار چیست؟

کابل شیلددار چیست؟

در صنعت برق با کابل‌های مختلفی رو به رو می‌شوید که کابل شیلد دار یک نمونه از این کابل‌ها است. به کابل‌هایی که از یک لایه محافظ داخلی برخوردار باشند کابل شیلددار یا shielded cable می‌گویند.

اساسا دلیل شیلد دار کردن کابل‌ها این است که تمام داده‌ها و اطلاعات موجود در کابل در برابر نویزها، پارازیت‌ها، تداخلات مکانیکی و الکتریکی محافظت شوند. شیلدی که برای این کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است مسی یا آلومینیومی باشند. معمولا این کابل‌ها را در مکان‌هایی که تداخلات مکانیکی و یا نویز دیده می‌شود، استفاده می‌کنند.

زمانی که کابل‌های بدون شیلد را در مکانی نویزدار مورد استفاده قرار دهند، این کابل‌ها نمی‌توانند که داده‌ها و اطلاعات را به درستی منتقل کنند و یا سیگنال‌های دریافتی دچار خطا می‌شوند. این نوع کابل‌ها در انواع مختلفی وجود دارند که از جمله این کابل‌ها شیلددار قدرت، شیلددار افشان و مفتولی، شیلددار فرمان و کنترل می‌باشند.

معمولا این کابل‌ها را برای اتصال اجزاء مختلف دستگاه‌ها در خطوط تولید مورد استفاده قرار می‌دهند و برای تجهیزات حمل و نقل مکانیکی و ماشین افزارها گزینه‌ی مناسبی می‌باشند. در واقع تمام کابل‌های شبکه و ابزار دقیق، پاور به صورت شیلد دار طراحی و تولید می‌شوند. زمانی که قصد انتخاب این نوع کابل را دارید حساسیت‌های لازم را در رابطه با احتمال خوردگی آن به خرج دهید.


پیشنهاد مطالعه 👈🏻کابل شبکه نگزنس🔌


جنس کابل شیلد دار

جنس کابل شیلد دار

شیلدها در دو مدل سیم‌های بافته شده و فویل وجود دارند. گفتنی است که شیلدهای بافته شده از سیم مس با روکش نقره و یا قلع می‌باشند که در موارد محدودتر با متریال آلومینیوم ساخته می‌شوند. در رابطه با شیلدهای فویل باید اشاره کنیم ورقه‌های بسیار نازکی با متریال آلومینیوم یا مس تولید می‌شوند. در واقع ضخامت کمی از این فویل‌ها را لایه نارسایی از جنس پلی‌استر میلار تشکیل داده است.

در حالت کلی باید اشاره کنیم که بیشتر شیلدها مسی هستند که معمولا این سیم‌های نازک می‌توانند مس خالص باشند و یا این که مسی با روکش‌هایی همچون سرب و قلع تولید می‌شوند که رایج‌ترین آن‌ها شیلدهای مسی با روکش قلع می‌باشد لذا شیلدهایی که با مس خالص تولید می‌شوند در مدت زمان کمی پوسیده می‌شوند که این یک عیب به شمار می‌آید.

اما اگر بخواهند این شیلد را مسی با روکش نقره تولید کنند بسیار گران قیمت می‌شود. می‌توان گقت که شیلدهای بافته شده و فویل‌ها با هم تفاوت هایی دارند که از جمله آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. فویل‌ها از نظر اقتصادی بسیار به صرفه‌تر می‌باشند.
  2. شیلدها دارای مقاومت فیزیکی بیشتری می‌باشند.
  3. در واقع شیلد ها دارای طیف فرکانسی بیشتری می‌باشند.    

برای خرید این کابل‌ها لازم نیست که متخصص باشید اما داشتن اطلاعات کمی کافی است.


پیشنهاد مطالعه 👈🏻 کابل شبکه لگراند🔌


انواع کابل شیلد دار

طراحی و تولید کابل‌های شیلددار در چهار گروه اصلی انجام می‌شود.

1.کابل‌های شیلددار قدرت: تمام کابل‌های قدرت باید شیلد دار باشند لذا در شرایط مختلفی همچون درون آب، زیر خاک، فضای باز باید دارای مقاومت و استحکام بالایی باشند. از این کابل‌ها به منظور روشنایی جاده‌ها و خیابان‌ها، تابلوهای توزیع برق در نیروگاه‌ها استفاده کنند.

  1. کابل‌های شیلد دار افشان: شیلد استفاده شده در این کابل شیلد بافته شده مسی قلع اندود می‌باشد و کاربرد آن‌ها در تابلو‌های فرمان می‌باشد.
  2. کابل شیلددار مفتولی: مقاومت این کابل‌ها نسبت به کابل‌های افشان کمتر می‌باشد. این نوع کابل‌ها را در کاربردهای فشار قوی استفاده می‌کنند که برای جلوگیری از به هدر رفتن برق و کنترل کردن نوسانات این نوع کابل‌ها را با یک لایه شیلد پوشش می‌دهند.
  3. کابل شیلددار تلفن: این نوع کابل‌ها در دسته کابل‌های مخابراتی قرار می‌گیرند. که به صورت کابل‌های تلفن زمینی معمولا در بیرون ساختمان کاربرد دارند و کابل‌های تلفن هوایی که در داخل ساختمان استفاده می‌شوند.
  4. کابل‌های شیلددار صوتی: با استفاده از این کابل هر گونه سر و صدای ناخواسته و یا نویزی را در هنگام انتقال امواج صوتی حذف می‌کنند.
  5. کابل شیلد‌دار‌بافته: هادی این کابل به وسیله رشته‌های مسی بافته اطراف آن، از هادی اصلی که انتقال سیگنال را انجام می‌دهد، محافظت می‌شود.

تفاوت کابل شیلد دار و بدون شیلد دار

تفاوت کابل شیلد دار و بدون شیلد دار

کابل‌ها به دو دسته شیلد دار و بدون شیلد ساخته می‌شوند که کابل‌های بدون شیلد یا UTP یک زوج سیم تابیده است که از دوهادی ایزوله که به دورهم تابیده شده‌اند تشکیل شده است.

این دوهادی ایزوله از جنس مس می‌باشند که برای تعیین هر سیم در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند. فرکانس کاری این کابل‌ها به منظور انتقال سیگنال‌های صوتی و انتقال داده‌ها مناسب می‌باشند. اما کابل شیلددار یا STP  دارای یک فویل فلزی یا شیلد بافته شده می‌باشند. این شیلد مجموعه‌هادی داخلی را داخل خود جای می‌دهند. پوششی که به عنوان شیلد وجود دارد از ورود نویزهای الکترومغناطیسی به داخل هادی جلوگیری می‌کنند.

در فروشگاه تندیس کابل تفاوت‌های بررسی شده عبارت‌اند از: 

  • کابل شیلددار در برابر میدان و یا امواج مغناطیسی محافظت شده است.
  • کابل‌های بدون شیلد فاقد محافظ الکترواستاتیکی و یا الکترومغناطیسی می‌باشند درصورتی که STP برای جلوگیری از این تداخلات دارای شیلد می‌باشند.
  • بدون شک قیمت کابل‌های شیلددار بیشتر از کابل‌های بدون شیلد می‌باشد لذا شیلد استفاده شده از فلز مس است.
  • تفاوت اصلی بین STPها و UTPها دیده می‌شود این است که UTPها دارای سیم‌هایی می‌باشد که در جهت کاهش crosstalk و نویزها به دورهم‌تابیده شده‌اند. اما در کابل‌های STP دارای فویل یا شیلدهای مشبکی می‌باشند تا از تداخلات الکترومغناطیسی جلوگیری کند. 

تندیس کابل ارئه دهنده انواع لیست قیمت سیم و کابل در بازار لاله زار تهران می‌باشد.


مزایای استفاده از کابل شیلد دار

معمولا کسانی که کابل‌ها را خریداری می‌کنند سعی می‌کنند که کابل‌های شیلددار را خریداری کنند لذا از مزیت‌های زیادی بهره می‌برند که از جمله آن‌ها عبارت‌اند از:

  • بر طبق قوانین فیزیک میدان‌های الکتریکی بر یکدیگر اثر می‌گذارند.
  • کابل‌های یک خط انتقال نسبت به یکدیگر دارای فاصله کمی هستند و میدان آن‌ها می‌تواند که بر یکدیگر تاثیر بگذارند و داده‌ها و یا اطلاعات دچار آسیب شوند، اگر از کابل‌های شیلددار استفاده شود این تاثیرات بر اطلاعات کمتر می‌شود.
  • با استفاده از شیلدها تاثیرات ولتاژ بین هادی کاهش می‌یابد و جریان مناسب حفظ می‌شود.
  • کابل‌هایی که در زمین قرار می‌گیرند در معرض تخلیه الکتریکی با زمین قرار می‌گیرند، بنابراین لازم است که از کابل‌های شیلد دار استفاده نمود.
  • گاهی اوقات کابل‌ها را در لوله‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌دهند، کابل‌هایی که در لوله‌ها قرار می‌گیرند ممکن است که در تحت عوامل زیادی همچون تغییرات دما، رطوبت آسیب ببینند و یا پوسیده شوند.
  • اما در کابل شیلددار این پوسیدگی یا آسیب دیرتر رخ می‌دهد، لذا شیلد موجود از کابل محافظت می‌کند و خود شیلد پوسیده می‌شود کابل آسیب نمی‌بیند.

می‌توانید که انواع کابل‌ها شیلددار را با ارزان‌ترین قیمت از اینجا خریداری کنید به عبارت دیگر باتوجه به کیفیت با کمترین هزینه بیشترین استفاده را داشته باشید.

از کابل شیلد دار در کجا استفاده می‌کنند؟

از کابل شیلد دار در کجا استفاده می‌کنند؟

در تمام مکان‌هایی که نویز و پارازیت وجود دارد کابل شیلد دار استفاده می‌شود، برای مثال در مکان‌هایی همچون اطراف دکل‌های مخابراتی و ارتباطی که در معرض بار الکتریکی قرار دارند از این کابل‌ها استفاده می‌کنند. یا در مکان‌هایی که شدت امواج الکترومغناطیسی بسیار بالا این کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

باید بدانید که استفاده از کابل‌های شیلددار در ساختمان‌های عادی و معمولی احتیاجی نیست لذا در معرض همچنین امواجی قرار ندارند. اگر چه استفاده از کابل‌های شیلددار در ساختمان‌های مسکونی باعث می‌شود که از بروز نویز در آینده جلوگیری شود.

به همین دلیل است که در ساختمان‌های نو ساز از این کابل‌ها استفاده می‌شود، نتیجه میگیریم هر مکانی که دارای نویز است به کار برده می‌شود. این کابل‌ها را در:

  • سیستم‌های شبکه کامپیوتری
  • سیستم‌های امنیتی
  • کابل انتقال تصاویر

وحتی به منظور برق رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.این نوع کابل‌ها کاربردهای مختلف دیگری همچون شبکه‌های کامپیوتری، شبکه‌های مخابراتی، شبکه‌های انتقال تصویری مثل دوربین‌های مداربسته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیشنهاد مطالعه 👈🏻کابل شبکه بلدن🔌

اگر در دوربین‌های مداربسته از کابل‌های معمولی و بدون شیلد استفاده کنند باعث می‌شود که تصاویر ضبط شده هم نیز برخوردار باشند و دیگر تصاویر قابل استفاده نمی‌باشند. می‌توانید که انواع کابل‌ها را با قیمت بسیار مناسب به صورت اینترنتی خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *